Někdy je hranice mezi národním a místním právem překročena něčím tak neškodným jako je holub. Zatímco Česká republika v současnosti čelí situaci, která odpovídá definici „přírodní katastrofy“, je důležité vidět dopad, který může mít ignorance zákonů o volně žijících zvířatech na podnikání. Minulý květen české Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo, že jeho populace holubů domácích je chráněna mezinárodním právem, které vláda zavedla po probíhajícím programu redukce k ovládání šíření ptačí chřipky.
Navzdory obecnému rozšíření ptáka má jeho status chráněného druhu právní důsledky pro jakékoli podnikání, které má zájem o veřejnou kampaň zahrnující holuby. Jak Ministerstvo životního prostředí, tak česká policie byly flexibilní při uplatňování těchto přísných zákonů. Ale vždy je to riziko – a potenciál pro následky má přímý dopad na zákaznické pocity. Kdyby se vedoucí pracovníci turistické společnosti Česká centra zabývali zákony týkajícími se politiky vůči holubům, mohli se vyhnout negativní publicitě tím, že by použili informace ve svých marketingových materiálech.
Směrnice EU o ptácích (2009/147/ES) tvoří rámec pro ochranu ohrožených populací ptáků v Evropě a jejich biotopů. Směrnice zahrnovala seznam druhů, jejichž ochrana je zásadní pro budoucí generace; zatímco holubi nejsou na seznamu, zákon umožňuje jednotlivým zemím využít jejího znění k přidání vlastní populace „chráněných ptáků“.
To znamená, že venkovní reklamní kampaně vyžadující použití holubů musí být zkontrolovány vůči jakýmkoli zákonům nebo vyhláškám regulovaným národní nebo místní vládou. Pokud region zažívá velký výskyt ptačí chřipky nebo jiné nemoci, mohou se tyto zákony stát přísnějšími.
Další důležitou věcí, kterou je třeba poznamenat o Směrnici o ptácích, je její vynucování členskými státy EU. Podle práva EU by měla vláda zahájit správní nebo soudní řízení proti komukoli odpovědnému za porušení zákonů EU. To znamená, že Unie očekává, že všechny členské státy (včetně Česka) budou „hlídacími psy“ pro nedodržování směrnice.
I když lidé, kteří vedou Česká centra, o tomto problému věděli, než kampaň stáhli, je pravda, že byli ohromeni. Když personál Českého Tour požádal českou policii o doporučení, jak se vypořádat s problematickými hejnami holubů, a bylo jim řečeno, aby ptáky udržovali mimo pozemek nebo je humánně odstranili, udělali, co mohli. Takže tehdy se společnost rozhodla jít na reklamu „na lov holubů“. I když Ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že mohou střílet holuby, vyvolala výsledná kampaň hněv po celé zemi, většinou proto, že lidé nekontrolovali, že ptáci jsou chráněni.
Ale nebojte se: management týmu Českého centra provedl změny ve svých nástrojích, aby jejich zpráva mohla být tištěna bez reklamy na střílení. To je to, co je tak zajímavé. Jen proto, že existuje otázka práva v reklamě, neznamená, že musíte trpět finančními ztrátami za jakékoli opomenutí. Podniky, které upřednostňují právní znalosti stejným způsobem, jakým neustále hledají finanční příležitosti, se mohou vyhnout takovým nástrahám na prvním místě.
Zde je několik poznatků, které vám mohou pomoci vyhnout se riziku pokut za porušení zákonů o volně žijících zvířatech nebo jakékoli jiné politiky ve vaší příští reklamní kampani:
- Vždy vyhledejte poradenství ohledně nových zákonů, které by mohly ovlivnit rozsah vašich nabídek.
- Vzdělávejte sebe a své zaměstnance o možných důsledcích nedodržování.
- Nebojte se chodit po šedé zóně ve svém marketingu, protože víte, že jste chráněni právním precedens.
- Dávejte pozor na omezení během specifických sezón.
- Vždy konzultujte mezinárodní environmentální smlouvy před zveřejněním tiskových zpráv, které by mohly mít vliv na ostatní členy ekosystému.
Pro více informací o zákonech o volně žijících zvířatech můžete navštívit je střílení holubů proti zákonu.
Navíc se můžete dozvědět více o Směrnici EU o ptácích na Wikipedii.